על החשיבות של ליקוט סחורה – והדרך הנכונה לעשות זאת
כיום, אחוז עצום מהרכישות מתבצע מבלי שהאדם נוכח באופן פיזי בחנות או במחסנים. כשכמות ההזמנות המקוונות שהישראלים מבצעים עולה ממדי ענק מדי שנה, וכשרבים מעדיפים לבצע הזמנות טלפוניות במקום להגיע למקום העסק, חוקי המשחק מבחינת כל הנפשות הפועלות משתנים.
אחת המשמעויות של כך היא שבשנים האחרונות עלתה באופן משמעותי הדרישה לאנשי מקצוע שאחראים במידה רבה להגעת הסחורה המוזמנת לידי הלקוחות. אלו הם מלקטי הסחורה, מקצוע שהביקוש אליו נמצא כיום בממדי שיא.
מה עושים מלקטים?
התפקיד העיקרי של מלקטים, כפי שאפשר בוודאי להסיק משמם, היא לאסוף את הפריטים אותם הזמינו הלקוחות ולאגד אותם לכדי הזמנה מלאה, המוכנה לשילוח הסופי ללקוח. מדובר כאן בעבודה הדורשת היכרות עם מלאי הפריטים שחנות מסוימת מציעה, כך שאפשר יהיה לבצע את הליקוט בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי – ובכך לספק ללקוחות את ההזמנה בזמן.
כמובן שחשוב לבצע עיטוף נכון של הסחורה, בהתאם לפריטים הנשלחים, במטרה למנוע גרימת נזק לתכולה המועברת ללקוח. חלק מרכזי אחר בתהליך הליקוט הוא סימון מתאים של ההזמנה, בהתאם לאופן הנהוג בחנות, כך שידעו בדיוק מהי תכולת ההזמנה ולמי היא מיועדת.
ליקוט סחורה דורש בחלק מהמקרים מאמצים פיזיים מסוימים, למשל בכל הנוגע להרמה של סחורה כבדה או בהגעה הנדרשת למדפים העליונים במחסן. במחסנים גדולים ייתכן שיהיה צורך בציוד עזר, דוגמת אופנועים קטנים להתניידות מהירה יותר בשטח המחסן או מלגזות להרמת משאות. כמובן שמספר המלקטים והציוד הדרוש להם מושפעים ממאפייני העסק, ממספר המוצרים המרכיבים את הקטלוג שלו ומכמות ההזמנות הצפויה.
הדרישות בדרך לליקוט סחורה מוצלח
ליקוט סחורה הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעסק, ולא קשה להבין מדוע. אם ישנו פגם מסוים בתהליך הליקוט, ייתכן מאוד מצב בו ההזמנה תגיע ללקוח באיחור, או תהיה שגויה מיסודה. בכך מסתתר פוטנציאל לא קטן לגרימת מבוכה לאנשי העסק, וללקוחות בלתי מרוצים שיעבירו את ה”בשורה” לאחרים. מספיקות כמה טעויות גדולות בתהליך הליקוט והשילוח ללקוחות כדי להרוס מוניטין חיובי שעסק בנה לעצמו במשך שנים.
מכאן נובעות הדרישות העיקריות מאנשי המקצוע הפועלים בתחום. לצד הפן הפיזי עליהם להיות דקדקנים ולשים לב לפרטים הקטנים ביותר בכל ליקוט או הזמנה, מכיוון שאין כאן מקום לטעויות. לכן חשוב להשקיע מאמצים באיתור אנשי המקצוע, או לחלופין החברה שמספקת אותם.
חלק מרכזי בתפעול העסק
נקודה חשובה נוספת היא שליקוט סחורה, חשובה ככל שיהיה, הוא רק חלק אחד מבין התהליכים הדרושים ברמה התפעולית של חנויות, עסקים ומוסדות. פעמים רבות יש צורך במספר שירותים מקבילים, דוגמת פריקת מטענים, עבודות סבלות, סידור סחורה או כוח אדם פיזי לכל מטרה.
כדי להגדיל את הסיכויים לכך שהעסק יתנהל באופן שוטף, תוך הקטנת הסיכון לטעויות אנוש ולכשלים הנובעים מחוסר תיאום או מהיעדר פיקוח, מומלץ בהחלט לפנות לחברה אחת המספקת כמה שיותר פתרונות תחת קורת גג אחת. ודאו כי יש לה ניסיון בהקצאת כוח אדם לעבודות ליקוט ולמלאכות הנדרשות האחרות.